Ansatte kjøper Crema Kaffebrenneri

Det er sommer i Vestfold. Det dufter fra blomster og nyslått gress, himmelen er blå og det er fristende å stikke ned til kysten og finne seg et svaberg. Men vi skal på kaffebesøk til tre damer som nettopp har kjøpt et kaffebrenneri, og får ha badeturen til gode.

Foto: Kristine Hellemo

Crema Kaffebrenneri ble etablert i Bodø i 1983, lenge før kaffebarene og spesialkaffen hadde gjort sitt inntog. I 1995 tok gründeren Svein Inge Dahl med seg kaffebrenneriet, ansatte og familien sørover for å etablere seg nærmere kundene. Siden den gang har det vært brent kaffe på Råstad mellom Sandefjord og Stokke.

Tilbake på norske hender

I 2009 solgte Dahl hele brenneriet til den svenske kaffegiganten Löfbergs Lila, som ønsket et mindre spesialkaffebrenneri i porteføljen. Crema var godt etablert med produkter innenfor kaffe, te og søtsaker, med sterk posisjon i det store gave- og interiørmarkedet . I januar så daglig leder Mette Nyegaard en mulighet og tenkte;

– Kanskje vi skal kjøpe hele greia?

Hun fikk med seg kollegaene Camilla Høisæt og Christine Bjørvik, og nå er brenneriet tilbake på norske hender. I mars overtok nemlig trekløveret aksjeposten med en tredel hver. Omtrent da koronaen traff Norge.

Christine, Mette og Camilla er stolte og forventingsfulle eiere av Crema Kaffebrenneri.

– Det var et sjokk i starten, men det gikk mye bedre enn forventet. Vi får en dupp i omsetningen, men vår viktigste sesong er fra august til desember, så dette skal vi klare, sier Mette.

De nye eierne er både spente og optimistiske. Selvsagt i trygg forvisning om at kaffe- og teproduksjonen går som den skal. For i kaffebrenneriet har Thor Kristiansen og Morten Svendsen full kontroll, og temester Marenus Bakkelund sørger for at de velduftende blandingene smaker akkurat så godt som kundene forventer.

Morten Svendsen

Gårdsbutikk på torsdager

De tre jentene innrømmer at det kribler litt i magen. Nå er det ingen å skylde på, nå må jobben gjøres selv. Skjønt, det er de vant til. Det er imidlertid lett å merke at iveren og kreativiteten ligger rett under overflaten.

Vi sitter ute og nyter landlig idyll som kun brytes av Vestfoldbanen som farer forbi en gang iblant. Mette bor i Stavern, Camilla i Stokke og Christine i Sandefjord. De har sterk lokal forankring, og nå skal den styrkes.

– For noen dager siden hadde vi «gårdsbutikk», sier Camilla. Da åpnet vi dørene, og fikk med oss noen lokale produsenter. Nabogården Nordre Bergan kom med Lund eplemost, Steike Ta Surdeigsbakeri i Sandefjord hadde med brød, Hjortegården i Stokke spekepølse og Pia Blomster bidro med blomster og planter.

– Kundene har spurt etter dette og nå blir det gårdsbutikk hver torsdag, smiler Camilla.

Tenester Marenus Bakkelund sørger for at blandingene er av høy kvalitet.

 Crema har funnet sin nisje

Dagligvarehandelen er stort sett forbeholdt de store kaffebrenneriene, men Crema fant en nisje blant gave og interiørbutikker, spesial- og gourmetbutikker, og her er de fremdeles blant de største. I tillegg er om lag halvparten av kundene bedrifter, kaffebarer og restauranter. Kaffetilbehør, håndbrygg, søtsaker og te supplerer kaffen, og de tre jentene lar ikke muligheten gå fra seg når de kan finne på noe gøy.

Råkaffe fra Chikmagalur i India er lagret på eikefat som har inneholdt 12 år gammel Cognac.

– Vi lager produkter til alle slags begivenheter. En festival, en kunde som skal ha et arrangement eller en kjede som vil promotere sin egen kaffe. Vi har råvarene og brennekunnskapen og vi designer emballasje og komponerer kaffe og te etter kundens ønske. Dette gjør oss mindre sårbare enn det å være avhengig av noen få store faste kunder, forteller Mette. Hun kom til Crema i 2004 og ble daglig leder i 2013.

Et godt eksempel er den populære TV-serien Eventyrlig oppussing med Halvor Bakke i spissen. Cappelen Damm har laget bok og Crema har selvsagt brent en egen kaffe kalt Eventyrlig kaffe, i tillegg til at Halvor Bakke har vært med å lage sin helt egen kaffe. Kjempepopulær, ifølge Mette Nyegaard.

Til gave og- interiørbransjen brennes selvsagt turkaffe, skravlekaffe, skjærgårdskaffe eller hyttekaffe for den saks skyld. Crema har to kategorier; en trend-serie som er for gave og interiør og en spesialkaffe-serie for kaffebarer, restauranter og kontor. Bedriften har stor produksjon i det stadig voksende markedet for «private label». Kaffen brennes hos Crema, posene designes med kundens navn og visuelle profil og selges i deres butikker.

Stor blant de små

Det lille kaffebrenneriet med den store smaken kaller de seg, Crema, som slett ikke er så lite om vi sammenligner med de fleste andre småbrenneriene rundt om i Norges land. For her brennes opp mot hundre tonn råkaffe i året. At det ledes av tre kvinner er heller ikke typisk. Blant landets mer enn 70 kaffebrennerier er det drøyt ti prosent som har kvinnelige gründere eller ledere. Det er få når vi tenker på alle jentene som jobber i bransjen. Vi krysser fingre og ønsker brenneriet lykke til i den spennende tiden som venter.