Det betyr ganske enkelt at det drikkes mye kaffe her. På en alminnelig maidag kan vi regne med at det går unna rundt 60.000 kopper på arbeidsplassene. Og mere skal det bli. Planmyndighetene i Oslo legger opp til 5000-6000 nye boliger og 3000 arbeidsplasser på Skøyen de nærmeste årene.
Ikke alle betrakter kaffe som en kostnad og går etter billigste løsning. Stadig fler ser på kaffe som et virkemiddel for å øke trivselen blant medarbeiderne. Morten Hagebakken, Property and Facility Manager hos Codan hører til denne gruppen.
– Vi forsøker å gjøre litt ut av kaffeopplegget, sier Morten. Vi vil ha kvalitetskaffe men må vi drikke samme kaffen hele året? Vi bestemte oss for å gjøre et grep å skifte kaffe med årstidene. Morten Hagebakken tar oss med opp til et «kaffehjørne» i tredje etasje. JDE er kaffeleverandør og stiller med fersk kaffe. Blå Java erstattes med Guatemala Huehuetenango. Servicetekniker Vegar Toverud renser og justerer inn friskbryggerne for best mulig resultat. – Vi må jo forsøke å få det som havner i koppen til å bli mest mulig likt det som står på posen, sier han. Om litt får vi smake og kan nikke anerkjennende til en fyldig og frisk kaffe. – De ansatte drikker mye kaffe og etter at vi begynte å lansere ny kaffe etter årstidene på intranettet har interessen økt betraktelig, sier Morten. Folk prater faktisk om kaffen her og har selvsagt ulike meninger. Vi har fire ulike kaffeslag gjennom året, og i dag har Geir Torbergsen fra JDE med seg poser ferdigmalt kaffe som de ansatte kan ta med seg hjem og brygge på trakteren. –
Disse enkoppsautomatene, eller friskbryggerne som vi kaller dem, brygger kaffe under trykk. Det gir et annet resultat enn den filterkaffen de fleste tilbereder hjemme. Derfor er det morsomt å kunne tilby de ansatte gratis poser som de kan teste hjemme, sier Geir.
Vegard Toverud er ferdig og forsvinner til neste kaffestasjon. Vi blir sittende, og observerer en jevn strøm av ansatte til kaffestasjonen. Noen blir stående og prate og det er ikke tvil om at kaffehjørnet er et sosialt samlingspunkt.
– Det handler om trivsel og fornøyde medarbeidere sier Morten Hagebakken. Vi forventer ikke at alle liker alle kaffeslagene like godt, men sånn er det jo med alt annet også. Kaffe er en spennende drikk og alle har sine favoritter. Om det syrlige preget på Colombia-kaffen vi hadde i høst ikke faller i smak hos alle, hadde vinterens Blue Java andre egenskaper. Jeg gleder meg til å høre hvordan kaffen fra Guatemala slår an, smiler Morten.