Noe så sjelden som en dokumentarserie om kaffe er nå klar for det norske TV-publikummet. Matkanalen og Viper Film har produsert serien og Line Verndal er programleder. Den kjente skuespilleren tar oss med på en spennende og lærerik reise til Columbia, Brasil, Italia, Nederland, England – og ulike steder i Norge. Her møter vi bønder, innkjøpere og ulike spesialister som gir oss et innblikk i kaffens verden.
Matkanalen er en reklamefinansiert TV-kanal om mat og matlaging og viser egne og innkjøpte serier og programmer for å inspirere alle matinteresserte.
Det er Joh. Johannson, kjent for alle gjennom merkevaren Evergood, som har finansiert denne produksjonen. Nå har kaffeprodusenten tatt ansvar for litt god gammeldags folkeopplysning, åpnet lommeboka og bidratt til denne TV-serien.
Serien har tittel «Den sosiale oljen» og består av seks episoder. Det er også laget en dokumentarversjon på 45 minutter som blir vist på TV3.
Matkanalen vises på Altibox kanal 16/17, Get kanal 18, Canal Digital Satellit 21, Canal Digital Kabel 36, RiksTV underholdningsportalen og kanal 38, Viasat/Viafree og Nextgentel kanal 19.