Smakebiter fra Rimini

World of Coffee 2014 i Rimini er over. Mer enn 5000 kaffeentusiaster og 150 utstillere fra hele verden har konkurrert, diskutert, smakt, og vist frem både produkter og ferdigheter. En solid dose faglig og sosial innsprøyting er midt i blinken før sommeren tar oss for fullt.

Norge var godt synlig på messen særlig på det friere messeområdet The Village. Dette konseptet ble lansert i Wien i 2012 for å fremheve de mindre, innovative aktørene i bransjen. Både Nordic Approach, Tim Wendelboe, Solberg & Hansen og Kaffa var til stede. Norge er så definitivt på kaffekartet og rundt utstillerne var det et yrende liv av nysgjerrige mennesker.

Kaffa
Bjørnar Hafslund fra Kaffa er i full gang. Folk kommer langveis fra for å smake norsk kaffe.
SolbergHansen3
Solberg & Hansen er godt kjent i kaffeverden og stilte med egen stand på The Village. Her daglig leder Andreas Hertzberg og Alexander Scheen Jensen

Tim_NA

Primulator2
Primulator har vokst mye både i Norden og Baltikum, og stilte med fellesstand i Rimini. Her er Fredrik Thapper fra Norge.
Foodtech
Foodtech er norsk forhandler for Nuova Simonelli. Her er Stig Hiller og Christian Rieder.
ACE
Susie Spindler, leder for Alliance for Coffee Excellence

Cup of Excellence eies og administreres av Alliance for Coffee Excellence Inc. (ACE). Dette er en USA-basert non-profit organisasjon. ACE samarbeider med vertslandets kaffeorganisasjoner for å utføre utvelgelsesprosess og internettauksjoner. ACE er også rådgiver for andre kvalitetsprogrammer.

Gwilym-Davies
Tidligere Verdensmester Gwilym Davies har mange jern i ilden, også som produktutvikler. Her på Nuova Simonelli-standen.
NKI3
Marit, Ole og Mona fra Norsk Kaffeinformasjon på Nespresso-standen.

Hvordan ulikt terroir kan gi forskjellig smak på vin fra samme drue er vi vel kjent med. Dette gjelder selvsagt også for kaffe, og Nespresso stilte med sommelier og avkjølt champagne på messen for å lære bort. Den ene vinen frisk, grønn og syrlig , den andre gyllen og rund med smak av tropisk frukt. Så ble det tilsvarende øvelse med kaffe dyrket på ulikt jordsmonn. Kanskje ikke riktig så enkelt, men gjennomført som alltid, har Nespresso egne fargekoder, navn og  kart som skal hjelpe den arme forbrukeren.