– Nytt design, men samme effektive kafferens! På de nye Clean Drop-etikettene smiler kjente ansikter fra kaffebransjen, og anbefaler oss å rense kaffeutstyret jevnlig. Alt for den gode kaffesmaken.
Produktet er rettet mot privatmarkedet, og selges i alle landets dagligvarebutikker.
– Vi er opptatt av at kaffen skal smake best mulig, og nå ønsker vi virkelig å få fram at dette er kaffebransjens eget rensemiddel, sier Marit Lynes, daglig leder i Norsk Kaffeinformasjon. – Dette er mennesker som jobber med kaffe hver dag og som vet hva som skal til for at kaffen skal smake best mulig.
Anne Birte Bjørdal Hanken (48) driver Jacu Coffee Roastery i Ålesund sammen med Oliver Hanken og Gunnar Lillevold. Anne Birte har jobbet med kaffe siden 2010 og har vasket etiopisk kaffe som sin favoritt. Jacu har som motto «Coffee to improve life», og dette uttrykker hva Anne Birte brenner for innen kaffefaget, nemlig at kaffe skal forbedre livene til alle i næringskjeden.
Alexander Monsen (30) er flere ganger norsk baristamester, og jobber nå som kaffebrenner hos Kaffebrenneriet. Han har holdt på med kaffe siden 2012, og har blitt et svært synlig og entusiastisk medlem av den norske kaffefamilien. – Til alle tider og muligheter så vil jeg by på min kunnskap og kaffeglede, for å heve kunnskapsnivået hos alle jeg møter, sier Alexander.
Ioannis Lazos (48) er kaffebrenner hos Black Cat og har holdt på med kaffe i 10 år. Ioannis kommer fra Kreta, men har bodd i Norge i mange år. Han setter pris på en kraftig espresso, men sier ikke nei til en delikat gesha eller en fin cappuccino. Ioannis er opptatt av gode forbindelser til produsentlandene, og en bærekraftig kaffeproduksjon.
Trude Skjold Løken (39) er kaffebrenner hos Kaffa i Oslo, og begynte som barista hos Stockfleths i 2012. – Kaffe startet som en lidenskap og jeg er så heldig at den lidenskapen endte opp som en fulltidsjobb, sier Trude, som har en vasket pink bourbon fra Colombia sin personlige favoritt.
Diana C. G. Silagon (32) er vår første kvinnelige norgesmester i håndbrygging og har jobbet i Kaffebrenneriet siden 2014. «Samhold» er stikkordet når Diana skal beskrive hva kaffe betyr for henne. Morgenkaffen er den viktigste, men både espresso og håndbrygg nytes gjennom dagen.
Uten Clean Drop, ingen Norsk Kaffeinformasjon
For mer enn 40 år siden utviklet Den Norske Komité for Kaffeopplysning et rensemiddel for kaffetraktere. Det var bransjens eget produkt og ble distribuert gjennom norsk dagligvare. Clean Drop har ikke bare bidratt til bedre kaffe, det har også sørget for at Norsk Kaffeinformasjon har kunnet eksistere gjennom alle disse årene.
– Inntektene bidrar til å finansiere Norsk Kaffeinformasjon, og uten Clean Drop hadde det vært umulig å opprettholde et opplysningskontor for kaffe på dette nivået i Norge, avslutter Marit Lynes.
Clean Drop markedsføres og distribueres av NKI Handel AS som eies av Norsk Kaffeinformasjon.