Wilfa – et lite norsk kaffeeventyr

Bordgriller, blendere, vaffeljern, håndmiksere og isbitmaskiner. Aircondition, luftfuktere og varmepumper. Til og med el-sparkesykler. Show-rommet er fullt av smarte og nyttige gjenstander for hjemmet, og utvalget er rett og slett imponerende.

FOTO: VERONICA RØKKE/WILFA

Men det var kaffeutstyr vi var kommet for å snakke om. Wilfa har utviklet en rekke traktere og kverner siden de startet kaffeprosjektet i 2010, og nye modeller er på trappene.

– Kaffe er viktig for oss. Her ligger mye av identiteten vår, og det står for rundt 15 prosent av omsetningen. Det sier Vegard Fjelland. Han er industridesigner og ingeniør, og er leder for produktutvikling i Wilfa.

Ny kaffetrakter på gang

Wilfa er i gang med neste generasjon kaffetrakter og Vegard viser fram en prototyp. Modellen er slank og elegant og designen spiller på kjente strenger i Wilfas kaffeunivers.

– Vi tok for oss Performance, så hva den manglet og hva som kunne videreutvikles. Vi ønsket å lage en lillebror som tar mindre plass på kjøkkenbenken, forklarer han.  

Wilfas bryggesystem videreutvikles nå sammen med teknologiselskapet Semcon i Kongsberg. Systemet har gode sensorer og kontrollmuligheter, noe som gjør at de kan styre vannhastighet, tid, temperatur og stopp/start.

– Modellen vil forhåpentlig være klar for testing og ECBC-godkjenning til høsten, forteller Vegard. Han legger til at diskusjonen går fram og tilbake internt i Wilfa, og at det ikke alltid er slik at salgs- og markedsavdelingen er enig med produktutviklerne. – Dette er sunne og gode diskusjoner som er helt avgjørende for å ta de rette valgene, legger han til.

– Vi har argumentert for en mindre én-liters kolbe, mens de som jobber ut mot markedet mener trakteren må kunne brygge 1,25 liter. Så får vi se hvor vi lander, smiler Vegard.

TEAMARBEID
Både teknisk innsikt, kreativitet og en god porsjon kaffeinteresse kommer godt med når nye kaffeprodukter skal utvikles. F. v. Vegard Fjelland, Martin Aune og Sivert Rød Hatletveit.

Skal være enkelt å bruke

– Vi vil at utstyret skal være rent og fint. Grunnleggende funksjoner skal være enkle å betjene. Ellers er vi ikke så glade i display på kaffetrakterne. De utvidede og mer avanserte funksjonene mener vi det er bedre å styre fra en fjernkontroll, for eksempel en smarttelefon.

– Hva kan vi ikke gjøre, spør Vegard, og lar det skinne gjennom at kreativiteten får blomstre hos innovatørene hos Wilfa.

– Vi skal utvikle produkter både for vanlige mennesker og folk med stor interesse for kaffe. Noen ønsker bare å trykke på knappen, mens andre vil ha kontroll på bryggeprosessen, sier Martin Aune.

Martin er industridesigner og kategorisjef for klimaproduktene, men jobber mye med «connectivity» og «Smart Home», altså hvordan ulike løsninger for hjemmet kan kobles sammen. Selv om han ikke har ansvaret for kaffeproduktene, henger han med når produkter skal utvikles eller forbedres.

– Utvikling av smarte løsninger, apper eller fjernkontroller er vel så interessant for kaffe som for klimaprodukter, sier Martin.

Eksport

Kaffeproduktene til Wilfa har høstet mye anerkjennelse, og de eksporteres til andre nordiske land, Storbritannia og USA. Wilfa har salgskontorer i flere land, og nå skal eksporten utvides.

– Vi ser et stort potensial for å bringe god kaffe ut til andre land som ikke har like sterk kaffekultur som oss her i Norden. Filterkaffe øker i popularitet verden over, og vi mener at vi har den beste trakteren for å bringe god kaffesmak ut i verden, sier Morten Hoff, CEO i Wilfa.

INTERNASJONAL SUKSESS
Kaffeproduktene er sentrale i Wilfas kjøkkenunivers. Design, funksjonalitet og kvalitet har vakt positiv oppmerksomhet langt utenfor Norges grenser.

Utfordringer

Det er ikke bare verdens kaffeproduksjon som er i ulage. Også utstyrsprodusenter får merke at ikke alt går på skinner.

– Råvarepriser, mangel på komponenter og fraktkrise gir utfordringer. Det er lite forutsigbarhet, slik verden er i dag, sier Vegard. – For en tid tilbake ble det igangsatt strømsparetiltak i området hvor en av fabrikkene i Kina ligger. Hele området ble stengt ned flere dager i uken, og all produksjon stanset. En mager trøst er at situasjonen er lik for alle, legger han til.

– Hva med design?

– Ja, kommer det unisont, på spørsmålet om design er viktig. Men design handler ikke bare om utseende. Det handler også om bruk og betjening.

– Vi har designet en del selv opp gjennom årene, men nå skjer mesteparten ute i byråer som er spesialisert på denne typen oppdrag. Vegard trekker fram Permafrost, et prisbelønt designstudio i Oslo.

Det er ikke bare snakk om nyutvikling. Produkter skal hele tiden forbedres. Martin viser fram kolben til Wilfa Classic, som ikke var så lett å få helt tom, men som nå utformes på en bedre måte slik at det ikke blir liggende en kaffeskvett igjen. Håndbryggentusiasten smiler da han viser hvordan en Kalita akkurat passer på toppen av kolben. Eller vekten på kaffekvernen Uniform, som nå er utstyrt med tydeligere av/på-knapp, USB-lading, timer-funksjon og en forbedret finish som vil gjøre brukeropplevelsen bedre.

Prosessen

Sivert Rød Hatletveit er sivilingeniør. Han er opptatt av detaljene, om samspillet mellom teknologi og brukeropplevelse.

– Det gir en viss synergieffekt å ha mange produkter. Smarte løsninger, ting som funker bra på ett produkt kan overføres til nye.

Utvikling tar tid, men prosessen går gjennom kontrollerte faser. Noen ganger er den innledende prosessen åpen, og de spør seg hva de har lyst til å lage eller hva de har muligheter til å gjøre. Andre ganger er det mer strategisk. Markedet etterspør visse produkter til en viss pris, så må utforming og funksjon tilpasses dette.

– Noen produkter ligger i high-end-sjiktet og bygger merkevare. Her må vi pushe grenser og tilby noe som ikke er der fra før.

– Når konseptutviklingen er ferdig og vi har besluttet hva vi skal utvikle, starter engineering-jobben. Selve ingeniørarbeidet. Modellen skal konstrueres, og her samarbeider vi med veldig flinke folk i ulike norske utviklingsmiljøer. De hjelper oss med å finne smarte og bærekraftige tekniske løsninger og utarbeide spesifikasjonene. Her inngår også de kravene ECBC stiller.

Til slutt er det finjusteringer før produksjonen kan forberedes og settes i gang. Det er mange komponenter inne i en kaffetrakter, og alt skal samspille best mulig, slik at kaffeglade mennesker kan nyte en deilig kopp kaffe, vel vitende om at det i hvert fall ikke er utstyret det er noe galt med.

HISTORIE
Wilhelmsens Fabrikker ble etablert i 1948 og produserte støvsugere. Etter hvert begynte de med import av husholdningsapparater som vaskemaskiner og kjøleskap. De produserte tv-apparater med deler fra tyske Loewe på 60-tallet og ble etter hvert leverandør med spisskompetanse innen småelektriske husholdningsapparater. De har bygget opp en rekke merkevarer i det norske markedet, blant annet Moccamaster, Kenwood, Remington, Dyson og Dolce Gusto. Selskapet ble kjøpt av Stein Ulf Hoff i 1998 og er i dag eid av sønnen Morten Hoff.

SELSKAPET
• Holder til: Nydalen i Oslo
• Omsetning 2021: 560 millioner
• Antall ansatte: 55
• Avdelingskontorer: Sverige, Danmark, Finland, USA, Kina og Tyskland
Wilfa leverer en rekke egne merker innenfor småelektriske produkter. I tillegg EGO stekepanner, gryter og kniver og E-Way sparkesykler. Wilfa er ogs. distributør av Stadler form klimaprodukter, Nivona helautomatiske kaffemaskiner og Jordan elektriske tannbørster.

KAFFEUTSTYR
• Traktere: Performance, Svart Precision, Classic-serien
• Kverner: Svart Aroma, Svart Uniform, Svart Nymalt