Foto: Jan Ivar Vik
– Kaffe er ferskvare og vi står klare ved samlebåndet når kaffen ankommer. Det er fem meter langt og kjøpt på finn.no. Tempoet er til å leve med. En mann åpner eskene med kaffeposer, en annen legger på båndet, Tyler Olson selv setter på klistrelapper med Kaffebox-logo og sistemann stabler i kasser. Ferdig produserte esker og kort med beskrivelse av kaffen venter. I løpet av fem-seks timer er alt pakket og klart i containere.
HVILKEN GENIAL IDÉ!
Tyler velger ut brennerier, mens brenne- riene velger ut kaffe. Kundene må ta det de får. Hvor mye trenger du? 4, 3, 2 eller 1 pose. Du bestemmer mengden, Tyler bestemmer resten.
– Brenneriene kan mer om kaffe enn meg. De velger ut de synes er bra, noe de er stolte av og kan stå inne for, sier Tyler.
Mange brennerier tar kontakt med Tyler, men det motsatte skjer også. Brennerier han gjerne vil ha med, rett og slett fordi både kvaliteten og anseelsen er høy.
– Kundene er spente på hva som kommer, her ligger kanskje noe av hemmeligheten i konseptet. Kvaliteten er alltid bra, og du får stifte bekjentskap med brennerier du kanskje ikke har hørt om. Det er sjelden eller aldri klager, heller positive tilbakemeldinger av typen «dette er den beste kaffen jeg har smakt i år».
Tyler hadde stor suksess med julekalenderen i 2018. Hver kalender bestod av 24 «rør» fordelt på tre forsendelser. God, fersk kaffe i 50 grams poser hver dag i desember fram til julaften. Slike påfunn skaper engasjement hos kundene.
OVER HELE VERDEN
Kunder fra nærmere 50 land, er det mulig? Hvordan han får markedsført dette konseptet?
Tyler er beskjeden, ikke den typiske markedsmannen med store ord og fakter. Men han har en innebygget kreativitet og han har evnen til å gjøre det meste selv. Så spiller han på kanaler som funker, blant annet Instagram.
– Jeg har 11500 følgere og har publisert godt over 1100 innlegg. Nye følgere henger seg på hver dag.
Bildene er fine selvsagt, Tyler er jo egentlig fotograf. Han understreker imidlertid at han reposter mange bilder som kundene har tatt. Uansett så sprer det seg, og skandinaviske brennerier har en god posisjon blant kaffeinteresserte verden over.
KAN MAN LEVE AV DETTE?
Som for alle gründere, var det tøft i starten? Tyler kunne ikke ta ut lønn de første tre årene, og jobbet som fotograf ved siden av. De siste to årene har det vært mulig å leve av dette, og fotostudioet
i den nedlagte Melkefabrikken blir mindre og mindre brukt. I 2018 omsatte Kaffebox for 4,1 mill, og utviklingen er positiv.
Tyler brygger kaffe på en V60 men det står selvsagt en espressomaskin i de sjarmerende lokalene til Melkefabrikken.
– Jeg har adoptert norske kaffevaner selv om jeg egentlig foretrekker espresso og cappuccino, smiler Tyler.
CANADA
Tyler er canadisk med norske forfedre, nærmere bestemt fra Karmøy. Bestemor snakket norsk, mens foreldrene lot seg «amerikanisere». Han vokste opp i Saskatchewan, men havnet i Norge
i 2004. Her gikk han på folkehøyskole, jobbet på Evita Kaffebar i Smalgangen i Oslo og stiftet etter hvert familie. Nå koser han seg med sitt vellykede prosjekt i Sarpsborg og pønsker ut nye ideer, etter at siste container er sendt til Bring.