For den rene kaffesmaken

Medarbeiderne i Den Norske Komité for Kaffeopplysning ergret seg en dag i 1981 over hvor dårlig kontorets egen kaffetrakter virket. Slik startet utviklingen av et rensemiddel for kaffetraktere - Clean Drop.

– Vi syntes trakteren vi hadde begynte å bruke stadig lengre tid på å avlevere vannmengden over kaffen i filterholderen, og lurte på om det hadde begynt å gro igjen inne i maskinen. Det var da vi gjorde en liten operasjon, forteller daglig leder Egil Pettersen i Norsk Kaffeinformasjon (NKI), som organisasjonen heter i dag.

Pettersen var Kaffekomitéens administrerende direktør i 1979 og sammen med daglig leder Alf Kramer kom han på ideen om et eget rengjøringsmiddel for privatmarkedet. Et rensemiddel for kaffemaskiner var allerede utviklet, men da først og fremst for storhusholdnings- eller Horeca-markedet. Rensepulveret var bygget opp av blant annet soda, kom i små bokser på ca. 800 gram og ble distribuert gjennom de store husholdningsgrossistene.

– Fikk hakeslepp

Dette rensepulveret ga de to kaffe-informatørene ideen til et egenutviklet produkt for privatmarkedet.  Pettersen og Kramer tok pulveret beregnet på større kaffemaskiner, rørte det ut i en mengde vann, og kjørte oppløsningen gjennom kaffetrakteren.

– Da vi så hva som kom ut fikk vi hakeslepp. Og vi skjønte at her lå det mye guffe som bidro til at trakteren hadde begynt å bruke lenger tid”, sier han. De gjentok prosessen 2-3 ganger og etter en god gjennomskylling med vann kunne de konstatere at kaffen nå smakte mye bedre. Prosessen med Clean Drop var dermed i gang.

Vaskemiddel for kaffetraktere

Å bruke pulver var ikke særlig hensiktsmessig siden dette måtte løses opp i vann først. Derfor ønsket Pettersen og Kramer en oppløsning de kunne ha direkte i vannet for å helle over på trakteren.

De kontaktet produsenten av rengjøringspulveret, Heros AS, og sammen med Jan Kjendlie, tidligere styreleder i Heros AS, fant de en kjemiker som tok på seg oppgaven med å få utviklet et rensemiddel for kaffetraktere. Hans sønn Jan Tomas Kjendlie som i dag er styreleder i selskapet, forteller om farens bidrag.

– Min far Jan Kjendlie var med på utviklingen av renseproduktet. Vi hadde det først som pulver, og utviklet dette videre til et flytende produkt, sier Jan Tomas Kjendlie.

Rengjøringsmiddelet var ute i dagligvarehandelen allerede samme år som idéen oppstod, og ble distribuert av Jensen & Co de første årene. Egil Pettersen forteller hvordan de gikk frem.

– Vi prøvde med flere forskjellige oppløsninger, både på store kaffetraktere opptil 1,8 liter og for mindre traktere. Etter seks-sju måneder endte vi opp med en oppskrift vi ble enige om at vi kunne gå for, og dermed hadde vi vårt første produkt i flytende form.

Nye tider – bredere sortiment

I 2004 satte Norsk Kaffeinformasjon sammen en kreativ gruppe som skulle komme opp med et varemerke for organisasjonen, og ble enige om varemerket vi i dag kjenner som Clean Drop.

Da Mona Hegrenes kom inn og ble markeds- og salgsansvarlig for merket i 2009, begynte NKI å produsere flere produkter for å få et bredere sortiment. De kunne se at flere kaffetraktere med termokanner kom på markedet og folk generelt var flinkere til å helle den nytraktede kaffen over i termokanner.

Viktigheten av å rengjøre kannene var avgjørende og de lanserte produktet ”Rens for termos og kanne”. I tillegg steg salget av helautomatiske kaffemaskiner med integrerte kverner. Ikke alle disse maskinene hadde rensetabletter, så en egen espresso-rens ble da lansert av NKI.

I 2009 overtok NKI også distribusjonsavtalen for sortimentet av rensemidler.

– Vi innså at vi fikk et langt nærmere forhold til produktet om vi tok hånd om det selv”, forteller Egil Pettersen. NKI tok i bruk sitt eget selskap, Norsk Kaffeinformasjon Handel AS, og gjorde en avtale med de tre største medlemsbedriftene Kaffehuset Friele, Coop Kaffe og Joh. Johannson.  Avtalen gikk ut på at disse skulle ta den direkte oppfølgningen ut i butikk. Mange av Clean Drop-produktene er derfor å se i de større kjedene i dag.

Impulsprodukt

– Rensemiddel er gjerne ikke det en har skrevet opp på handlelappen. Vi innser at dette er et lavinteresseprodukt, men en nødvendighet. Vi vil ikke at folk skal rense trakteren for å være flinke. Clean Drop er utviklet for å bidra til at kaffen smaker best mulig.