Alt er til salgs på Fuglen

– En cortado, en Margarita og lampen i hjørnet der borte, takk! Gamle Kaffefuglen har gjenoppstått som kaffebar, cocktailbar og vintage interiørbutikk i gjennomført 50- og 60-tallsstil.

Fuglen er resultatet av en redningsaksjon. Man blir jo litt lei av at alle unike og ekte steder forsvinner samtidig som de store kjedene brer om seg, sier daglig leder Peppe Trulsen ved Fuglen. Han forteller at stedet er en videreføring og en utvikling av den gamle virksomheten. Universitetsgaten 2 huset nemlig en  spesialforretning for kaffe og te, Kaffefuglen, fra 1963, inntil den fra årtusenskiftet ble kaffebar, under forskjellige eiere.  I 2006 så det mørkt ut for Kaffefuglens videre eksistens, men etter en storstilt redningsmanøver stod Fuglen opp av asken: Etter 1800 arbeidstimer åpner Einar Kleppe Holthe og Peppe Trulsen Fuglen, også nå som kaffebar – med utvidede lokaler og et helt unikt konsept. For Peppe Trulsen drev nemlig tidligere Flabbergaster, en butikk viet design og interiør fra de optimistiske 50- og 60-tallet. Interiøret er dermed en reise tilbake til tid, helt ned i detaljene. Tapetet er det opprinnelige Biri-tapetet, strå limt på lerret, hentet hjemme hos damen som opprinnelig skapte det. Tidstypiske møbler, inkludert en stor jukebox som kommer til å virke, og i hyllene en rekke designklassikere og noe kitch, omhyggelig plukket ut av Peppe. Og alt er til salgs.

Tre bein

– På slike steder er interiøret ofte konstant. Det er veldig sjelden noe byttes ut. Her selger vi interiør flere ganger i uka, og erstatter da det solgte med noe nytt fra et stort lager vi har.  Selv om det bare er en vase som byttes ut, så tror jeg det fanges opp av underbevisstheten og at det er en god ting, sier Peppe.
I tillegg til kaffebarvirksomheten og salget av  interiør, så har fuglen nå et tredje ben å stå på.
– Torsdag, fredag og lørdag kveld er Fuglen en klassisk cocktailbar, sier Peppe som poengterer at det ikke er tilfeldig at det er nettopp cocktails de har valgt som kveldskonsept.
– Cocktails var stort på 50- og 60-tallet- Det er en rød tråd i alt vi gjør, understreker han og skryter samtidig av barmester Halvor Skiftun Digernes:
– Han lager en rekke av ingrediensene selv og komponerer også mange egne drinker, ofte sesongbasert, forteller Peppe.
Fuglens gjester en blanding av høyesterettsdommere, advokater og andre som jobber i nabolaget, kunder med spesiell forkjærlighet for 50- og 60-tallet, og skoleungdom. Med unntak av sistnevnte gruppe, så tiltrekker stedet seg samme type klientell på dagtid og kveldstid. Det finnes dog et unntak eller to.
– Vi har noen få gjester som har gått her siden 1963. De kommer nok først og fremst i forbindelse med besøk hos frisøren ved siden av her, utdyper Peppe.

High tech

På de splitter nye nettsidene (www.fuglen.no) er konseptet delt inn i Daylife, Nighlife og Lifestyle. Sidene, som er på engelsk, bringer i tillegg til nyheter og blogg dessuten en imponerende samling positiv presseomtale, fra hovedstadsaviser til trendbibelen Monocle og brasilianske Vogue. Fuglen kan også følges på Facebook og kvitrer naturlig nok også på Twitter. Bruken av moderne teknologi stopper imidlertid ikke der, alle objektene på Fuglen har nemlig et visittkort påklistret en unik QR Code, som er en grafisk, todimensjonal kode som kan scannes og leses av moderne mobiltelefoner med kamera og smarttelefoner. Teknologien som er fra Japan, byr på spennende muligheter. På Fuglen fungerer de som produktbeskrivelse, identitetsmerke og prislapp. For når smarttelefonen skanner koden, ledes man til produktet på nett, der man får opp all historikk og informasjon på produktet.
– Man kan faktisk kjøpe produktene direkte via mobilen, og koden vil følge objektet for alle ettertid også, sier Peppe.
Enda mer spennende blir fortsettelsen. Einar Kleppe Holthe, som er daglig leder for Stockfleths, har som ambisjon å utvikle QR for kaffeposer,  avslører Peppe.
– Målet er sporing helt tilbake til farmen og den aktuelle produksjonen, og jeg ser for meg en løsning med google map, forteller Peppe.
Og når temaet først er kaffe: Fuglen er uavhengig og handler med fire lokale brennerier i Oslo; Kaffa, Supreme Roastworkers, Tim Wendelboe og selvfølgelig Solberg & Hansen med noen egne og noen Stockfleths varer , med 4-5 sorter fra hver leverandør. Fuglen er for liten til å utvikle egne linjer av kaffe slik de litt større kan, og da er det en fin løsning  å ta det beste fra de beste.
– Gjestene tilbys et veldig bredt spekter i forhold til smaksuttrykk. Liker man kaffen til Tim spesielt godt, så vet de at de finner den her. Stikkordet for alt vi gjør er kvalitet, oppsummerer Peppe Trulsen.

Foto: Yann Anker