a-z-coffee feature

Kreative bølger i kaffemiljøet

Den lille kaffeboken A-Z Coffee skaper bølger i det internasjonale kaffemiljøet, og nå utvikler skaperne også en rekke fanprodukter fra det kulturelle kaffeunivers.

Både Lars K. Huse og søsknene Harald Johnsen Vøyle og Ingri M. Johnsen som står bak bok- suksessen har bakgrunn i spesialkaffemiljøet, og ønsket gjøre noe mer ut av kaffeinteressen sin.

– Vi har alltid jobbet mye med kaffe. Ved å lage denne boken kunne vi også jobbe med kaffe visuelt og fremme den kulturelle verdien av kaffe på en annen måte, forteller illustratøren Lars K. Huse.

Lars har skrevet og illustrert boka, mens Harald har gjort design og Ingri lanseringsarbeid. Selv beskriver de den som et type «kvasi-leksikon, fylt med nerdehumor, spesialkaffe-personligheter, popkulturelle referanser og til dels nyttige fakta».

– Spesialkaffens verden kan oppfattes eksklu- derende, men vi ønsket med denne boken å bidra til å senke barrieren, med appell både til kaffenerder og til de som ønsker å lære mer, sier Harald J. Vøyle.

Fikk god støtte

Produktet har vekket oppmerksomhet både i inn- og utland. Førsteopplaget på 1000 bøker ble revet vekk etter lansering i vår, og i høst er et nytt opplag på 5000 bøker ute med internasjonal distribusjon. Boken selges på et utvalg kaffebarer i London, Berlin, Tokyo, Canada, USA, Praha, Helsinki samt Bergen, Oslo og Bodø.

– Vi fikk god finansiell støtte fra det norske kaffemiljøet til prosjektet, og det er vi svært takknemlige for. Da skjønte vi også at det var et grunnlag for dette. Flere sier de kjøper boka for- di de vil lære mer om kaffe, andre synes det er en perfekt gave til sin kaffenerd-venn.

Arbeidet med oppfølgeren er i full gang, og skal gis ut på kombinert engelsk/japansk språk. I sommer tilbrakte Harald tre uker i Tokyo for å besøke kaffebarer og brennerier, møte folk i kaffebransjen, og for å finne samarbeidspartnere.

– Japan har en voksende spesialkaffekultur, og her skjer det mye crazy greier, med mange sære personligheter som driver kaffebarer og brennerier. Det er japanerne som kjøper de dyreste kaffelotene nå. Tidligere har tendensen innen kaffebrenning i Japan vært svært mye mørkbrent. Nå ser vi at de prøver med lysere brenning, inspirert av de Nordiske kaffebrenneriene.

– Nytt visuelt uttrykk

 Både Harald og Lars har blant annet jobbet som baristaer på Oslos kaffebarer, og Ingri ble i år nummer to under VM i Aeropress, der deltakerne konkurrerer i å brygge den beste kaffen ved å bruke enkoppsbryggeren Aeropress.

Erfaringen og lidenskapen for kaffe er med i alt de gjør. I kjølvannet av kaffeboksuksessen er også nettstedet Kaffikaze.no etablert. Det skal være et knutepunkt for kreativt arbeid knyttet til kaffe, og med salg av et utvalg egendesigne- de fanprodukter samt kaffeutstyr.

– Vår visjon både med boka og annet kreativt arbeide er å skape et fornyet visuelt uttrykk og identitet for spesialkaffe, basert på en informert tilnærming.

2012-09-27-18.08.03-justert-600x843

Liten bok for kaffenerder i alle land, laget av resirkulert papir og trykket med soyabasert blekk. I kjølvannet av boksuksessen har de tre også utviklet et utvalg fan- produkter basert på illustrasjoner hentet fra kaffeboken.