Foto: Jan Lillehamre
Norge er et av verdens mest kaffetørste land, og markedet for kontorkaffe vokser. På norske arbeidsplasser havner slitne kaffetraktere og kaffekjeler i økende grad i bosset, ofte til fordel for helautomatiske kaffemaskiner, gjerne med spesialkaffe. Stadig flere norske kaffekopper drikkes på jobben, og leverandørene er på banen. I høst startet også spesialkaffebrenneriet Solberg & Hansen å fylle bedriftskopper med svart kvalitetsbrygg.
– God jobbkaffe burde stå øverst på blokka til norske bedriftsledere. Det er en liten innsats i forhold til hvilken forskjell det kan utgjøre for trivsel og arbeidsmiljø, sier daglig leder Andreas Hertzberg og leder for kontoravdelingen, Christian Rieder.
– Enkelhet er viktig
Lund+Slaatto Arkitekter er en av deres nyere bedriftskaffekunder. Arkitektkontoret mottar dermed jevnlig spesialkaffer til sin nye kaffeløsning i deres nye lokaler på Langkaia i Oslo.
– For oss er det avgjørende at kaffeløsningen er enkel å betjene og vedlikeholde, slik at den fungerer i de ansattes arbeidshverdag. Og så skal det selvsagt smake godt, sier Gisle Simonsen og Guro Langemyhr fra Lund+Slaatto. En Moccamaster trakter, en justerbar kvern samt en enkopps maskinløsning med espressobaserte kaffedrikker betjener kontorets 40 ansatte og møtekaffe til kunder. Med bordtennisbord rett ved den egendesignede kaffekroken blir det hele en sosial møteplass strategisk plassert i lokalenes inngangsparti.
– Maskinen rengjøres daglig, det går på rundgang blant oss praktikantene. Da blir det gjort, smiler Guro og Gisle.
Dyrt er ikke alltid best
For det handler ikke nødvendigvis om å tilby kostbart utstyr for å få god jobbkaffe. Renhold på bryggeutstyr, standard på maskiner, innstilling av bryggeparametre samt kvalitet på kafferåvarer er mer avgjørende, ifølge Andreas. Ingen bedrifter er like heller. Som leverandør gjelder det derfor å utvise fleksibilitet, gi gode råd om riktig utstyr som er tilpasset den enkelte kaffekunde.
– Vi tilbyr kontorkaffe i alle segmenter: Noen bedrifter håndbrygger selv, andre ønsker en automatløsning. Kaffe handler også om personlige preferanser som de ansattes smak og ønsker. Å ha en kaffeansvarlig på jobben, som utviser kjærlighet til produktet, er også en stor fordel for et godt resultat, legger Christian til.
Hos Lund+Slaatto betød det råd om bytte av kaffekvern, innkjøp av vekt, opplæring om bryggemetoder og oppbevaring av kaffe, så var mye gjort. I tillegg utfører Solberg & Hansen nødvendig justering av kaffeautomaten – samt leverer kaffeproduktene.
– Ansatte var egentlig ikke misfornøyd med kaffen vi hadde tidligere. Men vi har en kaffeentusiast på kontoret, som bevisstgjorde oss og bidro til å presentere ulike kaffer for oss. Etter et par smakstester fra ulike leverandører falt valget på Solberg & Hansen, forteller Gisle.
Om å hensynta detaljene
40 prosent av totalforbruket drikkes på kontoret, tilsvarende nesten fem millioner kopper jobbkaffe daglig. Samtidig er én av tre misfornøyd med jobbkaffen, viser en undersøkelse fra Ipsos MMI for Norsk Kaffeinformasjon fra 2014. Det tilsvarer nesten 700 000 norske arbeidstakere. Ansatte under 40 år er minst tilfredse med kvaliteten, viser den samme undersøkelsen. Etterspørselen etter bedre jobbkaffe kommer nok ikke til å avta, og Solberg & Hansen satser. I august ble Christian Rieder ansatt som leder for kontoravdelingen innen jobbkaffemarkedet.
– Kontorets kaffeløsning speiler også litt hva bedriften ønsker å stå for og hvem en er. Det handler om å framstå gjennomført fra A til Å, mener Rieder, som opplever økt etterspørsel innen kontorkaffe.
– Fler og fler blir opptatt av bedre kvalitet på kaffen på jobben sin. Dette er et nytt og spennende marked for oss hvor vi har mye å bidra med, nettopp det å gjøre en forskjell i markedet.
I Lund+Slattos nye lokaler i det gamle havnelageret – som er transformert til et moderne kontorbygg – spiller detaljene en rolle.
– Det er viktig at kaffen står i stil med resten. Og det handler om å hensynta detaljene, sier Gisle. Dessuten har det mye å si for trivselen på jobben: Det var nær sagt krise her da kaffemaskinen plutselig en mandag ikke fungerte slik den skulle. Og ikke minst er kaffen sentral i møtet med våre kunder.