Credo1feature

Kaffen er en del av sirkuset

For restaurantsjef Steffen Kolstad og medarbeiderne ved Credo Restaurant & Bistro i Trondheim skal kaffeopplevelsen være på samme høye kvalitetsnivå som maten.

Det er alltid en av oss som har tid til å ta seg av kaffedelen i løpet av kvelden. Det er en selvsagt del av arbeidsplanleggingen.

En god og kulinarisk restaurantopplevelse innfris gjerne med en god avslutning, og kaffen mot slutten av måltidet er ofte det siste inntrykket gjesten sitter igjen med. Ved Credo i Trondheim er fersk kaffearoma like tilstede i lokalene som duften av utsøkt mat.

– Vi har tatt steget og definerer derfor vårt kaffetilbud som viktig. Vi skal trigge gjestene i alt vi gjør, og som med mat skal vi kunne stimulere den som ønsker å utforske smaker innen kaffe, forteller Kolstad som også er restaurantens sommelier.

TiIpasset menyen

Credo har ry for å være en av Trondheims beste spisesteder og en hitCredo4 blant vin- og matelskere fra hele landet. Lokale råvarer av god kvalitet er den selvsagte basisen for å lage god mat i restauranten. Likeledes er utvalgte spesialkaffer grunnlaget for kaffemenyen.

– Daglig komponerer vi en meny basert på de best tilgjengelige råvarer. Kaffetypene vi tilbyr er tilsvarende omhyggelig utvalgt for å passe til menyen, supplerer kjøkkensjef Espen Aunaas.

Til enhver tid tilbyr restauranten tre-fire kaffer på menyen, som kan skiftes på en uke. Denne uken serveres spesialkaffer fra Etiopia, Kenya og Columbia. Utvelgelsen skjer i løpende samråd med kaffebrenneriet Kaffa i Oslo, som er Credos utvalgte leverandør og kaffepartner.

– Credo forteller hvilke smakspreferanser de er ute etter, og som skal Credo3passe deres sesongbaserte menyer, forteller Kaffas kunnskapsformidler og kundekontakt, John Ivar Sørreime. – Det kan eksempelvis være de ønsker en syrefrisk og fruktig kaffe. Så sender vi dem et utvalg prøver som de velger fra. I tillegg sender vi dem kaffer på eget inititativ som vi ber dem sjekke ut, forteller han.

Cuppinger, kurs og faglig påfyll som tilflyter alle Credo-medarbeidere, hører også med i det løpende samarbeidet med Kaffa.

Credo7
Kaffetilbudet inngår i planleggingen på lik linje med maten. Her er steffen og espen fra Credo i gang med planleggingsmøte med kaffeleverandør John ivar sørreime.

– Det er en pågående prosess som en aldri blir ferdig med. Våre medarbeidere skal kunne fortelle om og presentere kaffen vi serverer; opprinnelse, brenning, smaksprofil. Derfor har de også samme kaffeutstyret hjemme slik at de daglig kan holde fokus på dette.

Fersk kaffeduft

Med restaurantgjestene vel i gang med dagens matretter, begynner gjerne Steffen klargjøringen av kaffen. Bønnene veies og måles opp etter mengde vann, kvernes og helles over i kaffebryggeren. Alt gjøres
i lokalene slik at gjestene kan følge med.

– Det er alltid en av oss som har tid til å ta seg av kaffedelen i løpet av kvelden. Det er en selvsagt del av arbeidsplanleggingen for kvelden, forteller han.

Kaffen serveres fersklaget ved bordet med en Chemex håndbrygger, med duften av kaffebønner i luften. Tradisjonell kokekaffe på kobberkjele tilbys også, dersom gjesten ønsker dette. Selve bryggingen gjøres også direkte ved bordet, på kundens oppfordring.

– Chemex er visuell, i tillegg til at den lager god kaffe. Vi ønsker å vise gjesten hvordan kaffen lages, den er en del av sirkuset for å si det slik. Vi opplever at flere blir nysgjerrige både på kaffebryggeren og tilberedningen, og får dermed lyst til å prøve en kopp.

Credo2
Restaurantsjef Steffen Kolstad tilbereder kveldens kaffe til gjestene ved Credo.

 

Bevisst prioritering

Dette er helt i tråd med leverandøren Kaffas filosofi.

Credo8
Kaffen serveres med en Chemex kaffebrygger ved bordet, slik at en kan kjenne duften av kaffebønner med en gang.

– Credo gjør bevisste valg med sitt kaffetilbud, De gjør noe ut av både tilberedningen og serveringen, blant annet ved at de presenterer kaffen for gjesten. Credo er med og «drar» kaffe til et nivå der vi ønsker å være, sier John Ivar Sørreime.

Bistroen i andre etasje er stedets mer uformelle tilbud. Her traktes kaffen maskinelt med Kaffa som leverandør, og serveres på kanne så fersklaget som mulig.

Credos kaffe-bevissthet gjenspeiler seg også i en stadig økende interesse fra kunder.

– Vi har alltid hatt god kaffe og det har alltid vært viktig for oss, men det har tatt seg ytterligere opp i takt med interessen for kaffe generelt. For oss gjelder det å være ledende i forhold til gjestene, avslutter Steffen.

foto: Marius Rua