Når kaffen blir et konkurransefortrinn

Hotell er ikke bare hotell. Det finnes boutique-hotell, konferansehotell, charterhotell, familiehotell og budget-hotell. Det finnes hotell med seks rom og det finnes hoteller med 600 rom. Noen er gamle og nedslitte, andre er nye og moderne med alle fasiliteter. Felles for dem alle er at de tilbyr en seng å sove i samt noen nødvendige tjenester i tillegg

Kaffe er ikke bare kaffe. Kaffe kan være vasket, soltørket, mørkbrent, lysbrent, finmalt eller hele bønner. Kaffe kan være brygget på trakter, for hånd, i en espressomaskin eller i en helautomatisk kaffe- maskin. Kaffe kan være godt eller vondt eller noe midt i mellom. Det eneste som forener dem er at brygget er tilberedt fra en brent bønne fra et eller annet kaffetre.

Kaffe må tilbys

Det er umulig å tenke seg en situasjon hvor et hotell ikke tilbyr kaffe til gjestene. Det samme gjelder for kurs og konferanser. Man kan jo forsøke å starte et frokostmøte med en håndfull morgentrøtte tilhørere som ikke har fått kaffe.

Eller ikke tilby kaffe til tre hundre seminardeltakere som strømmer ut fra et auditorium etter en times intens konsentrasjon. Det går bare ikke.

Kaffe drikkes over alt og er verdens nest største handelsvare. Selv i land vi oppfatter som te-nasjoner er kaffekonsumet økende.

Nordmenn elsker kaffe og vi drikker mye. Vi er i verdenstoppen og vi vet en del om våre kaffevaner. Blant annet at 66 prosent av kaffebefolkningen drikker kaffe til frokost eller om morgenen. At morgenkaffen og pausekaffen er de viktigste kaffekoppene til folk flest. Og videre at et solid flertall drikker kaffen svart. Vi har også svært høy kvalitet på råvarene her til lands og norske kaffedrikkere kan få tak i all verdens kaffe om de ønsker.

Kaffe har en funksjon utover smak og nytelse. Kaffe er stimulerende og oppkvikkende. Denne dobbeltfunksjonen er trolig årsaken til at vi kan drikke kaffe på tross av at den har stått lenge på kolben, begynner å bli kald eller rett og slett er av dårlig kvalitet. Vi bare MÅ ha det!

Således kan man slippe unna med dårlig kaffe. Folk drikker den allikevel. Og forventningene er lave på jobb eller når man er på farten. Vi trykker på en knapp, får en kopp og svelger unna.

Sånn er det kanskje også på hotellet. Dessverre. Den er der, gratis eller ei. Og man er ikke alltid så godt vant.

Muligheten for å lage kaffe på hotellrommet har vi blitt vant til. I det minste en vannkoker med et rør instantkaffe. Kanskje en kapselmaskin. Når man våkner litt groggy om morgenen eller sjekker inn etter en lang reise kan dette være positivt. Men det oppleves nok ikke lenger som noe genuint. Dessuten smaker vannet klor i mange land og utstyret ser så sjabert og skittent ut at man heller står over.

Et konkurransefortrinn

Man kan prøve å vri seg unna. Håpe at gjestene ikke merker det, at kaffe «bare» er kaffe, og at det ikke er det første de klager over.

Det er trolig en dårlig strategi. Folk har blitt mer krevende. Gjestene vil ha kvalitet. I følge Hotels.com kommer kaffe blant de ti godene vi ønsker oss på hotell. Gratis kaffe og te i lobbyen setter vi pris på.

Hotellet blir nok ikke vurdert ut fra
om det har en enkel kaffeløsning på rommene. En smartere tilnærming vil trolig være å tilby kaffe av høy kvalitet
et eller annet sted i etablissementet. Som et alternativ til alle de som forlater hotellet og finner en kaffebar for å få seg en skikkelig kopp. Eller rett og slett gå
i kompaniskap med den lokale kaffebaren rett rundt hjørnet og lage en avtale for hotellets gjester.

For større hoteller kan det være
i restauranten eller i kafeen. Eller hvorfor ikke etablere en egen kaffebar, ansette en barista og sørge for kaffe av ypperste kvalitet?

Noen gjør det. Magasinet KAFFE har besøkt Scandic Nidelven i Trondheim. De har høstet betydelig anerkjennelse for sin frokost. Og kaffen tilberedes og serveres av den dyktig baristaen Kenneth Robertsen som tok en fjerdeplass i årets NM i Kaffekunst. Her er kaffen en del av konseptet og definitivt et konkurransefortrinn overfor kresne hotellgjester.

Storm
Fritz Storm, verdensmester i baristakunst fra 2002, har bistått den internasjonale hotellkjeden La Meridien til å nå nye høyder innen kaffetilberedning.

Også den internasjonale hotellkjeden 
Le Méridien gjør det. Selskapet etablerte en gruppe av kulturelle innovatører og kunstnere som definerer og beriker gjesteopplevelsen på hotellene. Gruppen kalles LM100 og består av en rekke globale visjonære mennesker, fra malere til fotografer, musikere til designere, kokker til arkitekter. I seks år var Fritz Storm, dansk baristaverdensmester,
en del av LM100. Han deltok i ulike events og hjalp hotelkjeden til å nå
nye høyder innen kaffetilberedning.

Ikke bare nordmenn er avhengige av sin morgenkaffe. Amerikanerne er også et kaffedrikkende folk, og Business Insider har kåret «The Best Hotel Coffee Bars in America». Media elsker kåringer og det er ikke få terningkast som er delt ut til kaffe og kaffemaskiner i årenes løp. Kanskje vi får en tilsvarende kåring i Norge.

Norsk Kaffeinformasjon er opptatt
av god kaffekultur. Dette gjelder både hjemme og i det profesjonelle markedet. Vi har satt søkelys på kontorkaffe og restaurantkaffe. Nå er tiden inne for
å gå hotellene nærmere i sømmene.

Det ligger et betydelig potensiale i å tilby gjester god kaffe. Ikke bare er kaffe noe av det mest lønnsomme du kan drive med. Det er like lett å brygge god kaffe som vond kaffe. Det er kun et sett med enkle tilberedningsregler som gjelder. Og et bevisst valg på hva man selv vil servere.