kapselkamp

Kapselkampen drar seg til

Til tross for overhengende fare for juridisk forfølgelse har Kaffehuset Friele lansert sine egne kaffekapsler som er tilpasset Nespressos kapselmaskiner.

250 000 nordmenn har investert i kaffemaskiner som bruker kapsler med sammentrykket kaffe. etter å ha vært alene på markedet med sine espresso-kapsler, har Nestlé fått konkurranse fra flere aktører.

I flere land har nestlé gått til rettssak mot konkur- renter som har startet med kaffekapsler tilpasset nespresso-maskinen. Det bekymrer ikke markedssjef Heine Eliassen i Kaffehuset Friele.

– Det er mange leverandører i flere europeiske land som selger nespresso-kompatible kapsler, og så langt har nespresso ikke vunnet frem når de har hevdet at det er lovstridig å tilby kapsler som er kompatible med deres maskiner. Vi har gjort en juridisk vurdering og kan ikke se at det skal være grunnlag for å bli saksøkt, sier Eliassen til Kaffe.

Hva er bakgrunnen for Frieles satsing på kapselmarkedet?

– For Friele som markedsleder innen kaffe er det viktig å følge trendene og imøtekomme forbrukerens behov. Etterspørselen etter énporsjonsløsninger er økende, og kundene vil ha løsninger som er hensiktsmessige i ulike situasjoner. Mens Nespressos kapsler selges på internett og i Nespresso-butikker, selges Friele-kapslene i store deler av dagligvare- og elektrobransjen. Nespresso har nå sendt saken til selskapets juridiske avdeling i Sveits for en vurdering, ifølge nordensjef Kristen A. Hovland i Nespresso.

– Vi vil ikke gi kommentarer om andre aktører, men er selvfølgelig klar over at andre har lansert kompatible kapsler til vårt system. Vi er pionerer innen porsjonsbasert kaffe, og har vært på markedet i 25 år. Konkurranse er ikke noe nytt for oss, og vi føler oss sikre på at kundene fortsatt vil foretrekke vår kaffekvalitet, det brede utvalget og kundeservicen, sier han til Aftenposten.