Kaffe og økonomi

Det er liten tvil om at kaffe er Norges nasjonaldrikk. Gjennomsnittlig inntar en norsk kaffedrikker fem kopper per dag. Kaffen vil nok utgjøre en merkbar post på utgiftssiden, men bidrar desto mer på inntektssiden i form av den fortjeneste og trivsel kaffen gir!

Kvalitet lønner seg

Som med alt annet lønner det seg å satse på kvalitet, både når det gjelder råvarer, tilberedningsutstyr og personale.

Den beste kaffeøkonomien oppnår du ved å følge reglene for god kaffetilberedning og kaffeservering. Følger du reglene, hindrer dette at du må slå ut kaffe unødig.

Det er viktig at du og dine kolleger har gode kunnskaper om kaffe og tilberedning. Kan du vise at dette er noe du brenner for, og kanskje til og med lære gjesten noe nytt, vil han eller hun umiddelbart oppleve din kaffe som noe helt spesielt.

Selg mer kaffe

Når du skal vurdere din kaffeøkonomi, er regnestykket langt mer nyansert enn kun å se på kiloprisen på kaffen eller dosering per liter vann. Det du først bør konsentrere deg om er hvordan du kan selge mer kaffe! En endring i kaffesalget gjør et større utslag på inntektssiden enn utgiftssiden. Dette vil vi illustrere i regneeksemplet under.

Vi har gått ut fra følgende forutsetninger:

  • Innkjøpspris per kilo: 100 kr
  • Dosering kaffe per liter vann: 60 g
  • Utsalgspris per kopp: 25 kr
  • 1 kopp tilsvarer: 1,5 dl

En innkjøpskostnad på 3,60 kr genererer en omsetning på 100 kr!

Kan du spare mye ved å gå ned på doseringen?

Egentlig ikke. Ved å redusere kaffemengden fra 110 g til 100 g på en 1,8 liters kolbetrakter, kan du spare 10 øre i innkjøpskostnader. I praksis vil det si at dersom du en dag serverer 200 kopper vil du på en omsetning på 5000 kr spare ca 3 kr.

Men: går du ned i dosering, går det ut over kvaliteten og du risikerer å miste kaffesalg.

Det er ingen tvil om at konklusjonen er: Sats på kvalitet og riktig dosering – da har du muligheten til å selge noen kopper ekstra!