samson feature

Ferske bakervarer fortjener kvalitetskaffe

Med tilpassede kaffekurs fra Norsk Kaffeinformasjon har bakeri- og konditorkjeden W. B. Samson økt kaffekvaliteten og kundetilfredsheten ved sine 22 bakeriutsalg i Oslo-området.

Samson

– Kaffen vi serverer skal være like fersk som bakervarene våre, sier kjedeleder Carl Fredrik Samson ved bakeri- og konditorkjeden W. B. Samson. Det handler om vår stolthet til virksomheten, der kaffe er en råvare som vi behandler med tilsvarende respekt som med mel og gjær i våre bakervarer, sier han.

Vi sitter i bakeriutsalget på Egertorget som er selskapets eldste med drift i 119 år! Da som nå strømmer kundene til for å handle bakervarer – oftest fulgt av en kopp kaffe.

– Kaffe har alltid være et sentralt produkt og en naturlig følgesvenn til kaker- og bakervarer, og vi har solgt kaffe helt siden starten, forteller Samson. Mest sort kaffe, men fra midten av 90-tallet er også espressoen etterspurt.

Samson2Oppdaget variasjoner

Stadig flere virksomheter og kaffeinteresserte gjennomfører kaffekurs hos Norsk Kaffeinformasjon (NKI) – for å øke kompetansen på området. Det ønsket også bakerikjeden W. B. Samson, og i 2012 gjennomgikk alle butikksjefer kaffekurs hos NKI.

– Vi oppdaget litt for store variasjoner i kaffekvaliteten ved våre avdelinger og til ulike tider. Vi er ikke sterkere enn det svakeste leddet, og ville gjøre noe med dette. Den gode opplæringen fra NKI har derfor vært et unikt og nyttig tilbud for oss.