baristawork feature

Barista@Work

Større arbeidsplasser tilbyr nå ansatte egen kaffebar, og Morten Aarnæs fra Barista Service sørger for kyndig opplæring av barista Paulo Rodrigues ved Vismas hovekontor i Oslo.

– De mest populære på kaffemenyen er Cortado og Caffe Latte. Mens sjefer oftest bestiller en Americano, tar øvrige ansatte gjerne en Latte, smiler Paulo Rodrigues.

Egen kaffebar er populært blant de ansatte, og på de 2,5 timer som baren er åpen rundt lunsjtid lager Paulo rundt 300 kaffedrikker til software-leverandøren Vismas 600 ansatte samt besøkende. Da må barista- kunnskapen og rutinene «sitte».

– Det er stor pågang å skulle lage 300 kaffedrikker på 2,5 time, men det er uansett viktig å gjøre dette innenfor de standarder som baristaer benytter, sier Morten Aarnæs. Ideell bryggetid samt temperatur og tekstur på melken, er grunnleggende. Så gjelder det å opparbeide seg gode og effektive rutiner.

Miljøskapende
Det er Coca-Cola Enterprises Norge gjennom sitt Chaqwa-konsept for kaffe og varme drikker, som i samarbeid med Espresso Spesialisten og Barista Service sørger for at kaffebaren hos Visma og andre arbeidsplasser serverer kvalitetskaffe.

– Vi tilbyr våre kunder en komplett kaffeløsning på arbeidsplassen. Tanken er at de ansatte skal kunne få en fantastisk kaffeopplevelse «in house» og slipper forlate arbeidsplassen for en Cappuccino eller Latte laget av en barista, sier kundeansvarlig Hans Jakob Gunnarsen i Coca-Cola Enterprises Norge.

– For arbeidsgiveren vil dette være miljøskapende, men også besparende siden de ansatte «holder» seg på jobb.

Stadig flere av næringslivets større virksomheter oppdager fordelene med å ha sin egen kaffebar i lokalene, og dermed kunne tilby sine ansatte ferskbrygget kaffe, tilvirket og servert av en ekte barista.

– Dette er en økende trend vi merker, først og fremst blant større virksomheter i næringslivet, sier Gunnarsen.

– Samtidig er stadig flere opptatt av spesialkaffe, så vel på jobb som hjemme og ute på byen. Barista Service utfører i dag regelmessig service og ivaretar et tyvetalls manuelle espressomaskiner, såkalte barista-maskiner for Coca-Cola. Disse maskinene står på kaffebarer, cafeer og barer rundt i Norge, forteller Aarnæs.

Gjennom sitt Chaqwa-konsept leverer Coca-Cola Enterprises Norge også NKI-godkjente kaffemaskiner med ferskkvernet traktekaffe som er installert på alle tekjøkken i det ni etasjers Visma-bygget i Oslo.

Dagens opplæringstime går mot slutten, og barista Paulo Rodrigues klargjør maskinene før køen av dagens kaffetørste melder seg. God opplæring sikrer god kaffekvalitet, mener han.

– Det er fint å lære mer, for en kan alltid gjøre ting bedre. Samtidig kan en drøfte kaffekunnskapen og erfaringen med andre baristaer i bransjen, og det er nyttig, sier Rodrigues.