Emballasjedesign som oser kaffe

En godt designet kaffeemballasje bør få kaffearomaen til å strømme ut fra dagligvarehyllen. Men oser det kaffeduft av dagens emballasjedesign?

I tillegg til et godt og kvalitetsfylt kaffeprodukt, bidrar emballasjens utforming både til å fremme kaffeengasjement og økt salg hos forbrukeren.

– Godt kaffedesign skal være overraskende, idesterkt og særpreget. I tillegg skal designet formidle en god og interessant historie som engasjerer forbrukeren, sier kreativ leder Morten Throndsen i Strømme Throndsen Design.

En kaffepose er en god flate å kommunisere med forbrukeren på. Men dagens større kaffeprodusenter utnytter ikke design-potensialet fullt ut, ifølge designeksperter.

Traust og trygt

– Med få unntak er norske kaffeposer designet ganske så traust og vanlig. I dag er de fleste poser blanke og like, så her ligger det muligheter for nytenkning, sier rådgiver Knut Bang i Norsk Designråd.

– Det vi ser er tuftet på den norske kaffehistorien, og uttrykket er gjerne bredt, trygt og generelt, og eksempelvis lite spisset mot målgrupper/segmenter. En sitter med en følelse at slik har det alltid vært, mener Morten Throndsen, som har 20 års fartstid innen norsk produktdesign.

Han mener det enkelte kaffeproduktets spennende historie bør synliggjøres bedre i dagens emballasjedesign. Og her har kaffeprodusenter et pre sammenliknet med andre næringsmidler.

– Designet bør i større grad engasjere forbruker ved å bedre reflektere historien bak det enkelte kaffeproduktet; kaffebønnenes opprinnelse, menneskene som står bak osv. I utlandet finner en ferske eksempler på dette.

Starbucks nye kaffeemballasje for privatmarkedet er ifølge Throndsen vellykket designet.

– De er gode til å få fram kaffens historie og opprinnelse, dessuten oser det smak av de nye kaffeposene deres.

Utmerkelser

Merket for god design er den norske bransjens største utmerkelse for vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og emballasjedesign er en del av dette.

– Produktets uttrykk må skille seg ut fra konkurrentene. Videre må det kommunisere bra, det må ha et miljøaspekt og det må fungere i utsalg, forteller Knut Bang i Norsk Designråd.

I 2013 fikk Ålesund-brenneriet Jacu Coffee Roastery Merket for god design i kategorien Visuell kommunikasjon, og tidligere har kaffebaren Fuglen i Oslo samt Wilfas filtertrakter »Svart Manuell » blitt tildelt utmerkelsen.

Til tross for få utmerkelser til norsk kaffeemballasje, finnes gode eksempler også i Norge.

– Mindre kaffeprodusenter har ofte et minimalistisk, men høyt kvalitetsuttrykk i emballasjedesignet. Denne kaffen selges ofte på kaffebarer eller steder der en får kaffehistorien og opprinnelsen fortalt på salgsstedet. Å endre på emballasjedesign som fungerer trenger ifølge Bang ikke være nødvendig, men innen det grafiske uttrykket har det vist seg smart å gjøre en innovativ designjobb for skille seg ut.

– Da Sørlandschips for noen år siden endret posene til å være matte, var det et effektivt grep som fikk produktet til å stå ut og skille seg fra andre varer i hyllene. Det påvirket også salget positivt, sier han.